Tips til hva du kan gjøre for å ikke bli sint

Ofte er det lett å bli sint hvis du ikke er en disiplinert person. Noen ganger er det mann og kone som krangler og ender opp med en skilsmisse. Noen ganger er det venner som krangler og ender opp med å bli uvenner. Noen ganger krangler vi på jobben og ender opp med å si opp jobben eller får sparken, alt startet fra en liten krangel. Det som skjer etter krangelen er fordi vi blir sinte eller lei seg. I denne artikkelen skal jeg ha fokus på sinne, altså det å være sur. Hva kan vi gjøre når vi blir sur istedenfor å ødelegge for andre og ikke minst for seg selv.

La oss først se hva Islam sier om sinne. I en hadith (gjenfortellinger av Profetens handlinger og det han sa) fortalt av Abu Hurairah (en av profetens følgesvenner, måtte Allah være fornøyd med dem) kom det en person bort til Profeten Mohammed (Allahs fred og velsignelse være med ham) og spurte «Allahs profet, gi meg noen råd!» Profeten sa: «Ikke bli sur og rasende». Personen spurte igjen «Allahs profet, gi meg noen råd». Profeten sa igjen; ikke bli sur og rasende» Personen spurte for tredje gang det samme og Profeten sa det samme om igjen, Ikke bli sur og rasende». (Al-Bukhari: Vol. 8 Nr. 137)

Når noe nevnes i Koranen eller i Hadith en gang, er det viktig, hvis det nevnes to ganger er det veldig viktig, hvis det nevnes tre ganger… Ja, du skjønner poenget? Profeten sa tre ganger ikke bli sint og rasende! Det er kjempe viktig at vi ikke blir sinte og rasende for Allahs og profetens skyld. Tenk på denne hadithen når du er i ferd med å bli sint.

  1. En person bør vite hvordan han kan endre hans karakter og tilpasse seg med å være generøsitet, godhet, beskjeden, tålmodig, taushet og tilgivende. Hvis en person tilpasser seg disse kvalitetene så kan han være i stand til å beherske seg selv når han er i ferd med å bli sint.
  2. Man skal ikke handle basert på sinne eller når en er sint.
  3. Når vi er ferd med å bli sinte bør vi kontrollere oss selv, være tålmodige og ikke bli sinte. (Sheikh Al-Bitar)
  4. En muslim bør tenkte før han handler eller snakker. Så snart som sinne er i ferd med å komme, så bør en tenke hvorfor han blir sint og om det er nødvendig å bli sint i det hele tatt. Tenk samtidig på Allah og neste liv (Akhirah). Dette vil få en til å roe seg ned og ikke bli sur. (Ustaz Jamaluddin Zarabozo)

En ting er å kontrollere seg, som nevnt ovenfor, men ofte etter en krangel kan vi trenge en person å snakke med, en som er til å stole på, som vil høre på oss det vi har å fortelle, noen kan trenge en skulder å gråte på. Imens andre, sånne som meg trenger kun et sted å være for at hele sinne skal forsvinne, hvis i den hele tatt kommer, det er å være i moskeen. Der kan jeg be sammen med andre, snakke med andre, be bønn (Dua) til Allah og etter alt blir sjelen frisk og jeg føler seg ganske lettet etter å ha kommet ut fra moskeen. Kjempe god sted å være i når man også skal utføre handlinger som ikke er nødvendigvis religiøse.

Oppdatering (24.06.10)
Selv om man prøver mye på å ikke bli sint så blir man det uansett. Vel, en kan være sint, men ikke gi uttrykk om det eller vis det til noen at du er sint. Hold det for deg selv. En annen ting som også hjelper er å gjøre wudhu.

En kommentar om “Tips til hva du kan gjøre for å ikke bli sint”

  1. MAshAllah kjempe bra artikkel, og ikke minst veldig lærerikt. Spesielt denne hadithen, subhanAllah den var helt fantastik som et godt eksempel på sinne og raseri…
    Allhamdollialh bror..stå på..kjempe stolt over deg :-)))

Det er stengt for kommentarer.