Svin er heller ikke tillatt for Kristne

Salam / Hei

Ved å lese litt i Bibelen som jeg fant på Internett, fant jeg noen vers som sier noe om at det ikke er lov å spise svin.

Først kan vi se hva Koranen sier:

Forbudt som føde for dere er det selvdøde, blod, svinekjøtt, alt som er helliget en annen enn Gud, det som er kvalt, eller drept ved slag eller fall eller er stanget i hjel, eller som er angrepet av rovdyr, med mindre dere har nådd å slakte det rituelt, samt det som er slaktet ved en hedensk offer stein.   – Koranen Al-Maeda kap. 5 vers 3

I Bibelen finner jeg følgende:

Bibel, Deuteronomy kap. 14 vers 8: og svinet, for det har vel klover, men tygger ikke drøv, det skal være urent for eder. Av disse dyrs kjøtt skal I ikke ete, og ved deres døde kropper skal I ikke røre.

[…And the swine, because it divideth the hoof, yet cheweth not the cud, it is unclean unto you: ye shall not eat of their flesh, nor touch their dead carcase…]

Og

Bibel, Leviticus kap 11 vers 8-7: og svinet, for det har vel klover og har klovene kløvd helt igjennem, men det tygger ikke drøv, det skal være urent for eder. Av disse dyrs kjøtt skal I ikke ete, og ved deres døde kropper skal I ikke røre; de skal være urene for eder.

[…which does indeed have hoofs and is cloven-footed, but does not chew the cud and is therefore unclean for you. which does indeed have hoofs and is cloven-footed, but does not chew the cud and is therefore unclean for you…]

7 kommentarer om “Svin er heller ikke tillatt for Kristne”

  1. Det står ikke på bibelen. Men det står heller ikke i bibelen at det er skitent dyr, men jeg har jo henvist til bibelen i artikkelen 🙂 du kan jo lese før du kommenterer. Har jeg ikke gjort det klart nok?

  2. Kom over bloggen din via søk. Og dette du nevner er fra Gamle Testamentet og er en del av Toraen.

    Vi kristne har Nye Testamentet og den nye pakten vår Gud «YahWeh» gjorde for å få direkte kontakt med oss igjen. Det kalles Det nye Forbundet. GT er med som en historisk referanse.

    Så er det sagt

  3. Det stemmer nok helt sikkert at dette står i det gamle testamentet, som jo er en del av Bibelen. Men det nye testamentet motsier på enkelte punkter det gamle testamentet. For eksempel krever det gamle testamentet at folk steines hvis de bryter enkelte bud. Hvis du er interessert kan du lese om hva Jesus sier om dette (i det nye testamentet) her; http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?parse=Joh%208,12

    Når det kommer til mat sier Jesus i det nye testamentet : «Hør på meg alle, og forstå! Ikke noe av det som kommer inn i mennesket utenfra, kan gjøre det urent. Men det som går ut av ham, er det som gjør mennesket urent «. Altså kan du som kristen spise «hva enn du vil», for det er ikke mat, men ord og handlinger som kan gjøre oss urene.

    Kjempefin blogg forresten 🙂

  4. Stemmer nok at dette står i det gamle testamentet som jo er en del av Bibelen, men det gamle og det nye testamentet motsier hverandre på visse punkter. Her er et lite utdrag fra det nye testamentet (hentet fra http://www.bibel.no:
    (Mark. 14-23)
    14 Han kalte igjen folket til seg og sa: «Hør på meg alle, og forstå! 15 Ikke noe av det som kommer inn i mennesket utenfra, kan gjøre det urent. Nei, det er det som går ut fra mennesket, som gjør mennesket urent. 16 [Om noen har ører å høre med, så hør!]»
    17 Da han var kommet innendørs, bort fra mengden, spurte disiplene ham om lignelsen. 18 «Forstår ikke dere heller noe?» sa han. «Skjønner dere ikke at ingen ting som kommer inn i mennesket utenfra, kan gjøre det urent?19 Det kommer jo ikke inn i hjertet, men bare ned i magen, og går ut dit det skal.» ? Dermed slo han fast at all mat er ren. 20 Og han la til: «Det som går ut fra mennesket, det gjør mennesket urent. 21 For innenfra, fra menneskehjertet, kommer de onde tankene: hor, tyveri, mord, 22 ekteskapsbrudd, grådighet, ondskap, svik, utskeielser, misunnelige øyne, spott, hovmod, vettløshet. 23 Alt dette onde kommer innenfra og gjør mennesket urent.»

    Som kristen kan man med andre ord spise «hva man vil» 🙂

    1. Hei Torill.

      Takk for kommentaren.
      Hvorfor følger ikke kristne det gamle testamentet?

  5. Det du sier her om at svinet er skittent for Kristne er 100% rett, for det står i Den Hellige Skriften:
    Tredje mosebok 11:7-8″og svinet, for det har klover, klover som er kløvd helt igjennom, men tygger ikke drøv; det skal dere holde for urent»
    Lukas 16:17″Før skal himmel og jord forgå, før en eneste prikk i loven faller bort»
    Matteus 5:17″Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.»
    Matteus 5:19″Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.»

    Matteus 4:17″Vend om, for himmelriket er kommet nær!»

    Gud være med dere alle, i Jesus navn!

Det er stengt for kommentarer.