Sjelens sykdommer

Vinter… snø… kulde… Dette er tiden for å bli småsyk som forskjølelse, hoste og andre små sykdmmer. Med noen medisiner som paracet eller litt hvile kan vi fort bli friske igjen etter én til to uker. Med slike sykdommer er det kun vår fysiske kropp som blir berørt.

Vi har også noe mer i kroppen vår som vi ikke kan se med naken øye: det er sjel. Sjelen kan også bli syk.

Hvordan blir sjelen syk?

Som hovedsakelig blir sjelet syk av å ikke utføre de obligatoriske handlingene som vi muslimer har blitt påbudt om. Jeg har listet opp flere punkter:

  • Utføre synd er hovedsykdommen for sjelen,
  • Å synde kan innebære å ikke kontrollere sin tunge: lyve, baksnakke osv.
  • Å ikke kontrollere sine øyner: å se det som er forbudt,
  • Å ikke kontrollere sine ører: å høre det som er forbudt
  • Å ikke kontrollere sin mage: å spise det som er forbudt

Å ikke be, eller ikke gjøre det som er obligatorisk ved en lengre periode kan også skade sjelen.

Hvordan behandle sjelen?

Man kan behandle sin kropp ved å spise sunt, trene og gjøre litt hverdags kondisjon for at kroppen skal holde seg frisk. Her er noen ekstra ting man kan gjøre for å holde sjelen frisk, ren og «veltrent».

  • Dua. Husk at å synde er hovedsykdommen for sjelen og medisinen for den er dua, gjøre istaghfar i sine bønn om å bli tilgitt for sine synder.
  • Zikr. Det er å gjøre tasbih [tanken om Allah]. At Han ser deg til enhver tid.
  • Nafil. Be de frivillige bønnene om nettene. Siste delen av natten er hellig tid, i den tiden bør en stå opp 45 minutter før fajr og be 2 enheter [rakah] bønn og gjøre dua for å bli tilgitt for sine synder og veiledning for å komme på den den rette veien [sirat-ul-mustaqin]. Nafil betyr frivillig; det kan også være å gjøre andre frivillige sunnah.
  • Koran. Resitering av Koranen er en av de beste medisinene for å rense sjelen. Hvis du er som meg og ikke kan lese arabisk så godt som mange andre, så ikke vær redd. Skaff deg en lærer i dag. Selv om du er en voksen er det folk der ute som er villige til å lære deg også. Kan du lese sakte er det bedre enn ingenting; for øvelse gjør mester!
Disse tingene er sikkert kjent for deg og meg og har alltid vært det, vi overser de lett og glemmer de og havner i våre vaner igjen. Som fører oss ut av sporet og vi havner i hendene på shaytan [satan] som leker med oss. Vi bruker utrolig mye tid på å tenke hvordan vi skal få velstand i denne dunya, hvordan vi skal holde kroppen vår i velstand. Hadde vi bare brukt like mye energi på å tenke på livet heretter [akhirah], hadde vi blitt elsket av Allah og vært mer suksesse enn noe gang. Man møter selvsagt motbakker og da blir det ekstra vanskelig, men det er der vi må satse ekstra hardt for å klare den motbakken og få suksess. Å slåss med sin ego [nafs] er suksess i seg selv.

2 kommentarer om “Sjelens sykdommer”

  1. Interessant. Men om vi har en sjel, når forlater sjelen kroppen etter døden? Noen har blitt gjennopplivet uten varige hjerneskader over en time etter hjertestans fordi de var kraftig nedkjølt (falt gjennom isen på vinteren). Det burde da være noe vi kan måle (Energi = masse (som i matterie, ikke «mye») ganger lysets hastighet ganger lysets hastighet (E=MC^2), så all energi, også en sjel, kan måles hvis den eksisterer).

Det er stengt for kommentarer.