Ramadan 2013

En oppsummering fra tale fra Shaykh Kamaluddin Ahmed vedrørende Ramadan

Alhamdulillahi waqafa wasallamon ’ala ’ibadihiladhi nastafa amma ba’d
Fa‘aouzobillahiminashaytanirayeem bismillahirahmanirahim

 كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

wa qalallahu ta’ala fi maqamil aakhir
أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ

Wa qala Rasoolullahi sallallahu alahi wa sallam

Awwaluhu Rehmah;
wa Awsatuhu Maghfirah;
wa Aakhiruhu itqun min-an-Naar

سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ

وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ

وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

Allahumma salli ’ala sayyidina Muhammad wa ’ala ali sayyidina Muhammad wa barik wa sallim
Allahumma salli ’ala sayyidina Muhammad wa ’ala ali sayyidina Muhammad wa barik wa sallim
Allahumma salli ’ala sayyidina Muhammad wa ’ala ali sayyidina Muhammad wa barik wa sallim

 

Hadith av Sayyidina Rasulullah sallallahu alahi wa sallam: Awwaluhu Rehmah; wa Awsatuhu Maghfirah; wa Aakhiruhu itqun min-an-Naar

De første ti dagene av ramadan er rahmah, de neste ti dagene av ramadan er maghfirah, og de siste ti dagene av ramadan er frigjørelse fra an-naar jahannam (ilden).  Under forklaringen av denne hadith kommer det frem at dette refereres til tre forskjellige typer gruppe folk.

 

  1. Den første gruppen er de folk som allerede var godt forberedt til måneden av ramadan og er saliheen, sadiqeen, sidiqeen av denne ummah, som følger shariah og sunnah året rundt, dag inn og dag ut. Disse folkene drukner i Allahs rahmah fra første dagen av ramadan. Allah subhanahu wa ta’ala ut i fra sin barmhjertighet aksepterer deres ’ibadah (tilbedelse) og velsigner dem.

 

  1. Den andre gruppen er dem som noen ganger følger shariah og sunnah og andre ganger ikke. Noen ganger kontrollerer sin nafs, mens andre ganger gir opp. Noen ganger unngår dem synder, mens andre klarer ikke å unngå. De bruker de første ti dagene til å gjøre tawbah (ber om tilgivelse og angrer over sine synder) og deretter unngår synder gjennom å adoptere taqwa (frykte Allah). I de neste ti dagene Allah subhanahu wa ta’ala gjør deres maghfirah og tilgir alle deres tidligere synder.

 

Den tredje gruppen er de folk som er så langt fra shariah, sunnah og deen at dem til og med blir tvil over sin egen iman. Dette er de folk som egentlig hadde gjort seg fortjent til å entre ilden (mustahiq-un-naar).  Disse folkene bruker ti første og de ti neste, totalt 20 dager til taubah, taqwah, dua og ’ibadah, gjør løfter og forpliktelser om å holde seg borte fra synder. Pga dette Allah subhanahu wa ta’ala sletter deres navn fra listen over de som skulle havne i ilden og tilgir alle deres synder og inkl. dem blant mo’mineen.

Vi er alle rømlingsslaver av Allah subhanahu wa ta’ala. Vi har gjort oss foreldreløse fra vår Khaliq som er nærmere oss enn vår egen halspulsåre. Allah subhanahu wa ta’ala er nærmere oss enn det vi er nærmere oss selv. Vi har valgt å distansere oss vekk fra Allah subhanahu wa ta’ala. Vi bør derfor bruke måneden av ramadan til å styrke vårt forhold til Allah subhanahu wa ta’ala. Dette er noe vi bør gjøre dua’ for, hver eneste dag under ramadan at, Ya Allah du selv sier at du er nærme oss, vi også ønsker å bli nærmere deg!

Ramadan er måneden av dua’ (forbønn og påkallelse) fordi i denne måneden det er særlig to tidspunkter som er veldig spesielle. Den første tiden er ved iftaar, som er den tiden når man bryter sin faste. Den andre tiden er ved suhoor, som er den tiden når mans skal holde en faste. Dette er de tidene på døgnet hvor Allah aksepterer vår dua’. Allah sier til sine tjenere om å spørre om hva som helst på disse to tidene av døgnet og Allah vil gi oss det vi spør om. Det er qubooliat (aksept) i disse to tidene og garanti for at våres dua’ blir akseptert.  Det er som å si at Allah gir oss 60 blanke sjekker signert av Han selv. Blanke sjekker for at vi kan selv velge å gjøre hvilke dua’ vi vil. Så, vi bør gjøre så mange dua’ som vi kan på disse to tidene av døgnet. Vår største tragedie er at vi vet ikke hvordan vi gjør dua’, å spørre fra Allah, å gråte foran Allah. Men, ramadans barakah (velsignelse) er slik at våres hjerter er mykere og mer tilbøyelig for dua’ pga fasting på dagen og taraveeh på natten. Vi bør derfor maksimere denne styrken og gjøre mer dua’ enn det vi vanligvis pleier å gjøre på normale tider fordi det å gjøre regelmessig dua’ gir oss tre store fordeler: 1.) Enten vil vår dua’ bli akseptert i dette livet. 2.) Eller så vil vår dua’ blir spart til det neste liv som en skjult skatt Dvs. at vi skulle ønske at ingen av våres dua’ ble akseptert i dette livet pga belønningen i det neste livet (aakirah) ville være utrolig stor. 3.) Vår dua’ fungerer som en beskyttelse på den måten at Allah subhanahu wa ta’ala holder igjen de ulykker som egentlig skulle ramme oss, men pga at vi gjør dua’ vi blir beskyttet fra potensielle ulykker. Det er derfor vi aldri må undervurdere dua’ og utnytte dette i måneden av ramadan.

Ramadan er måneden av quran. I denne måneden vi bør gjøre en ekstra anstrengelse for å bli folk av quran. Lese og resitere quran. Lytte til quran, pugge surah og aayah fra quran, studere tafsir av quran og lære tajweed av quran. Vi bør underkaste våres hjerter slik at vi også kan oppnå følelsene av quran. Dvs. velg en surah eller bare 1 til 2 aayah fra quran og plant dem inn i hjertet og forandr livet i henhold til meningen av den ayah eller surah. ’Ulema sier at det er noen ayaah i quran som er så robuste at de er nok til å bringe en person komplett på deen. For eksempel: inna lillahe wainna ilahyi raaji’oon (Hos Allah vi tilhører og til Han skal vi vende tilbake) eller wallazeena aamanuu ashaddu hubballillah (De troende elsker Allah veldig mye). Ta en aayah eller surah og tenk på den hele tiden.

Ramadan er måneden av ‘ibadah (tilbedelseshandlinger). Dette fordi i denne måneden Allah subhanahu wa ta’ala øker belønningen av våre gode handlinger til det mangfoldige. Det kommer i hadith at hvis en person gjør en ekstra, frivillig, anbefalt, nawafil handling, personen vil få belønningen av en fard, obligatorisk handling. Hvis en person ber en nawafil salah (bønn), personen vil få belønning som å ha bedt en fard obligatorisk salah.
Det betyr at for hver frivillige nawafil handling som gjøres belønningen er den samme som belønningen av en obligatorisk fard handling. Hvis en person gjør en fard handling, Allah subhanahu wa ta’ala gir belønning av 70 faraid obligatoriske handlinger. Det betyr at hvis en person ber de 5 daglige salah i Ramadan, vil få belønning som om å ha bedt 350 fard salah utenfor Ramadan. Hvis en person ber kun en jummah (fredagsbønn) i Ramadan, vil få belønningen som om å ha bedt 70 jummaher. Man kan forestille seg en person som er langt borte fra Deen og sin Rabb, at personen gjennom hele året ikke gikk på en eneste jummah, men under måneden av Ramadan gjør tawbah (angrer over sine synder) og gjør niyya (intensjon) om å komme på jummah fremover og ber de 4 jummah som er i måneden av Ramadan, da vil dette totalt utgi den samme belønningen som om personen ba 280 jummaer. Nå, hvor mange jummaer er det i løpet av ett år? Det er rundt 52 jummah.  Så, hvis en person ber alle jummah under måneden av ramadan vil han få belønning som om han ba 280 jummah. Så, den personen som ikke ba en eneste jummah, gjennom hele året, men under måneden av ramadan, går til jummah, med niyya om å gjøre tawbah for å ha mistet jummah i et helt år, og ha niyya om å gå på hver eneste jummah fremover, da vil de 4 jummah i ramadan utgjør rundt 6 års jummah. Allahuakbar kaabirah, en helt utrolig maghfirah (tilgivelse) fra Allah subhanahu wa ta’ala som øker belønningen av en fard obligatorisk handling under måneden av Ramadan med belønningen av 70 faraid obligatoriske handlinger. Subhannallahi wabihamdihi subhanallahil ’azim

Ramadan er måneden av tawbah (tilgivelse). Det mest spesielle med måneden av ramadan er at i denne måneden Allah subhanahu wa ta’ala velsigner oss med لَيْلَةُ الْقَدْرِ  Skjebnenatten
خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ som er mer verdt enn tusen måneder. Det vi si at denne natten er bedre enn 83 år og 4 måneder. Forestill dere 83 år og 4 måneder med taubah, dhikr, sunnah, tahajjud, taqwa, ikhlaas, tawakkul, tahammul shukr og sabr. Masaikh sier at måten man kan finne lalatyl qadr på er at Allah subhanahu wa ta’ala sier i Quran at denne natten av laylatul qadr varer helt frem til fajr حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ så hvis vi hver morgen bruker 15-20 min før fajr tiden til å gjøre dua og ‘ibadah. Insha’Allah da vil vi helle ikke gå glipp av laylatul qadr (som faller på en av oddetallene av 21-23-25-27-29 nettene av de siste 10 dagene av ramadan). Laylatul Qadr, er som å vinne jackpoten. Hvis man bruker denne natten i nattebønn er det som om vi har gjort tahajjud i 83 år. Hvis man husker Allah subhanahu wa ta’ala  i denne natten er det som om vi har gjort dhikr  i 83 år.
Hvis man angrer over sine synder i denne natten er, det som om man har gjort taubah i 83 år.  Allahuakbar kaabirah. Men, det er noe mer spesielt som også skjer i denne natten تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ Malaikah (alle englene) stiger ned på denne jorda for å si ameen til de troendes dua’ og sist men ikke minst وَالرُّوحُ og selveste engelen Jibrael (alahissallam) stiger ned for å si ameen til våres dua’. Tenk å gjøre dua’ og samtidig vite at Jibrail alahissalam er med meg og sier ameen til min dua’. Allahuakbar kaabirah

Ramadan er måneden av wilayah. Det vil si at vi i måneden av ramadan kan bli venn med Allah. Allah subhanahu wa ta’ala sier i Quran Al Kareem ba’da a’udhu billahiminishaytanirajeem

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Dere som tror, det er foreskrevet dere å faste, slik det var foreskrevet dem som levde før dere, så dere må bli gudfryktige

Og Hvem er Allahs venner bortsett fra de gudfryktige (muttaqon).  Det betyr med andre ord at ramadan fører til taqwa og når man oppnår taqwah man får wilayah (kontakt med Allah). Det er pga dette at ramadan er måneden av wilayah og hele meningen med ramadan er at vi skal oppnå frykt for Allah. Ramadan er en ”wake up call” for å bringe oss til taqwa. Taqwa betyr å holde seg unna synder og ikke gjøre de ting som går imot Allahs påbud eller Rasulullah sallallahu alahi wa sallam sin sunnah (sedvane). Dette kan kun skje når man har frykt for Allah. Det er nettopp dette som de fleste av oss mangler i dag.  Våres hjerter har ikke frykt for Allah. Våres hjerter har ikke kjærlighet for Allah. Våres hjerter har ikke bevisstheten over at Allah ser oss hele tiden. Det er derfor det er en spesiell relasjon mellom fasting og taqwa En person bør se på ramadan som en treningsleir for å oppnå taqwa. Det handler ikke bare om fasting og nattebønn. Det handler om å holde seg borte fra alt det som Allah har sagt at vi ikke skal gjøre. Fordi Allah prøver å fortelle oss at hvis vi i måneden av ramadan kan holde oss unna de ting som vi har lov å gjøre som f. eks drikke og spise mat for Hans skyld da kan vi også klare å holde oss unna de ting som vi ikke har lov til å gjøre f. eks det å ha ulovlige lyster for det motsatte kjønn (shahwah), hat (bughz) og sjalusi (hasad) for andre mennesker.  Inna akramakum ‘indallahi atQakum: Sannelig de mest noble av dere i Allahs øyne er, de av dere som har mest taqwa.

Må Allah subhanahu wa ta’ala gi oss tawfiq til å ta full utbytte av ramadan måneden, Aamin.
Wa aakirho da’wana anil hamdulillahi rabbil ’alameen

2 kommentarer om “Ramadan 2013”

  1. Ma sha Allah!! Jazakumullahu kheiran! Måtte Allah belønne dere for denne artikkelen med alt det beste i dunya og akhira! Allahumma Amin ! Utrolig bra skrevet! Veldig bra påminnelse og har lært mye noe nytt. Tusen hjertelig takk for deres innsats

Det er stengt for kommentarer.