Ingen vet hva morgendagen vil bringe

Mennesket (insan) sitt liv er som en reise (safar) og dette livet (dunya) er som et venterom. Vi mennesker er hele tiden i reise. Om vi spiser, drikker, snakker, sover, jobber eller hva enn vi gjør, vi er i en tilstand av reise. Hva betyr det? At vi nærmer oss vår destinasjon. Hver dag som går, vi kommer nærmere vår destinasjon.

إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
Allah alene kjenner timen. Han sender regnet ned. Han vet hva som er i mors liv. Ingen vet hva morgendagen vil bringe. Ingen vet i hvilket land han vil dø. Allah vet, er vel underrettet.

Når man sitter i et fly som er på vei til sin destinasjon, man legger merke til at folkene i flyet enten sitter og prater med hverandre, leser bøker, sitter og ser på film eller sover. Men, dem alle har en ting til felles, at dem er på reise. Uansett hva dem gjør i flyet, dem er på vei til sin destinasjon. Akkurat på samme måte er vi mennesker i flyet til dunya, og vi er på vei til vår endelige destinasjon. Hver dag som går, vi nærmer oss vår destinasjon. Så nærme som vi var i går, vi er enda nærmere i dag. Og, så nærmere som vi er i dag, i de neste dagene er vi kommet enda nærmere vår destinasjon. Men, når den destinasjonen kommer, mennesket (insan) vil bli tatt bort fra denne verden. Det er derfor vårt ansvar at før den dagen kommer, vi er forberedt. Det at vi blir for opptatt med dette livet (dunya) er vår egen feil og fører til at vi ikke klarer å forberede oss før vår tid kommer.

أَجَلٌ إِذَا جَاء أَجَلُهُمْ فَلاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ
«Hvert folk har sin tid. Når deres tid kommer, kan de ikke utsette den en time, og heller ikke fremskynde den.»

Når vi er ute og reiser med fly, vi har alltid boardingkortet klar når vi befinner oss i transitt området på flyplassen. Vi ser ofte at folk bli ekstra nøye med sin bagasje. Folk vet at med engang det blir annonsert hvilke gate flyet skal ta av fra, så starter boardingen med det samme. Aldri har det hendt at folk, rett før boardingen starter, åpner opp den allerede den ferdig pakket bagasjen og begynner å lese avisa, nei. Faktisk folk rører aldri den bagasjen som er ferdig pakket. Hvorfor? fordi passasjeren vet at annonsering kan skje når som helst og da må han være klar til å gå.

Vi er de folk, som i hendene våres har allerede fått boarding kortet for mawt (døden), men flytiden er forskjellig for oss alle. Noen sin fly vil gå i dag, andre sin fly vil gå i morgen, og noen sin fly går over i morgen. Det er den eneste forskjellen, men eksakt når annonseringen vil skje, det vet ingen.

Vi har sett at på flyplassene blir det annonsert god tid i forveien når tid klokka fly avreisen vil skje, og selv da vet folk at dem har litt tid på seg. Men, noen ganger hender det at flyet blir forsinket og da blir det annonsert at nå kan flyet ta av når som helst. Da oppstår det en ajib (merkelig) situasjon. Vi ser at folk til og med ikke velger å gå på do fordi boardingen kan skje når som helst. Ingen går til kafeen for å ta seg en kopp kaffe eller ta seg en liten shopping runde på flyplassen. Alle sier at: «flyet kan ta av når som helst og da må vi klare!».

Slik dem på flyplassen venter på at flyet kan ta av når som helst, akkurat slik venter vi mennesker på vår egen død, men vi vet ikke når tid den kommer.

هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
Kan de se frem til annet enn at timen kommer over dem, plutselig, uten at de aner noe?

Hvis Allah subhanahu wa ta’ala vil, så kan han gi mennesket døden rett foran øynene på leger. Og, hvis Allah subhanahu wa ta’ala vil, han kan gjenopplive mennesket fra listene over de avdøde på et fryserom hvor lik oppbevares for obduksjon.

I Lahore var det en hjertespesialist, en av de fremste og ledende kirurgene i Pakistan. En gang kom det en eldre mann til han for å ta en helsesjekk for å få sjekket kolesterol nivået, blodtrykket osv. Etter at denne legen hadde sett gjennom alle rapportene til denne mannen, så sa han: «Your heart is functioning as good as that of a young man». Da smilte den eldre mannen og sa: «At hjertet mitt fungerer som en ungdom er jo helt utrolig». Legen gav ham deretter rapporten som denne mannen tok med seg ut legekontoret, men i det mannen entret ut døra, fikk han hjertestans og døde momentant.

En hjertespesialist gir diagnosen: ”Hjertet er frisk som en ungdom”, men lite visste denne legen at den mannen som han diagnostiserte, kom til å dø i det neste øyeblikk. Allah subhanahu wa ‘tala tok livet av denne mannen foran øyene på landets fremste hjertespesialist. Allah subhanahu wa ta’ala viser insan (mennesket) gjennom slike hendelser at døden kan komme når som helst og hvor som helst. كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ Hvert og enhver menneske vil smake døden

Og, hvis Allah subhanahu wa ta’ala vil, han kan også gi livet tilbake til de som allerede var blitt registrert som nylig avdøde. På et stort sykehus i Asia, var det en mann hvem sin oppgave var å ta en generell gjennomgang av hele sykehuset. Når noen pasienter døde eller det var en etterforskning sak på gang, så var rutinen å holde de avdøde i et fryserom over natten for obduksjon. Det ble alltid gjort klar en egen liste over nylig avdøde pasienter. Noen ganger var listen på 2 personer, andre ganger på 5 personer, den listen varierte for hver gang. Når den mannen hold på å ta sin gjennomgang på sykehuset, kom det en ung lege til han med listen. På denne listen var det oppgitt fire personer med full detaljer som denne mannen måtte signere under på, som var en del av hans rutinekontroll.

Men, idet han skulle skrive under, så virket ikke pennen. Og, denne signaturen var på en måte en godkjennelse på at de avdøde kunne gjøres klar til janaza (begravelse). Så, denne mannen sa at han kunne finne seg en annen penn på veien, og møte legen på fryserommet, etter at han hadde gjort ferdig sin rutinesjekk på sykehuset.

Etter ca. 15-20 minutter kommer denne mannen inn på fryserommet, og han tenkte inni seg ”la meg dobbelsjekke disse likene før jeg skriver under papirene”. Han så kjapt gjennom listen over de avdøde, som lå foran ham med en hvit laken over seg. Deretter kikket han på likene, en etter en, til han kom til den siste sengen. Der lå det en gammel mann med hvitt hår. Av en eller annen grunn tenkte han at det burde tas en grundigere undersøkelse av dette liket. For å sjekke om et lik er 100 % død så gis det en sprøyte som avgir sjokk. Men, legen mente det ikke var nødvendig da den pasienten døde av naturlige grunner og hadde mange helse problemer. Men, mannen insisterte på at sprøyten burde gis. Så, legen hentet sprøyten, og i det de gav den avdøde sprøyten, han stod rett opp på sengen!

En gammel mann hvem sitt navn var registrert i listen over de nylig avdøde, ligger i et fryserom hvor lik oppbevares for obduksjon, med kun et hvitt laken på, legene gir han en sprøyte som avgir sjokk for å bekrefte om han faktisk er 100 % død, og han står rett opp! Allahuakbar kaabirah

Dette forteller oss at Allah subhanahu wa ta’ala kan ta livet til et menneske foran legene, etter å ha diagnostisert mennesket som frisk. Og, Allah subhanahu wa ta’ala kan gi livet tilbake til mennesket, etter at legene har registrert navnet til det menneske i listen over de avdød. يُحْيِي وَيُمِيتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
Han gir liv og død, Han evner alle ting.

Så, hvis dette er tilfellet, bør vi da ikke forberede oss for døden? Det er derfor enhver mo’min daglig bør ta regnskap av seg selv. Er jeg klar for å dø? Har jeg gjort tawbah for alle mine synder? Har jeg blitt venner med dem jeg har brutt kontakt med? Har jeg tilgitt dem som jeg har såret? Har jeg betalt tilbake all lån som jeg skylder andre? Har jeg gjort noe urett mot andre? Har jeg baksnakket noen?
Dette er å ta regnskap over seg selv. Mohaasba.

Haasibo Qabla An Ta-Haasibo – «Ta regnskap av deg selv før det blir tatt regnskap av deg».

Hva betyr det? når en regnskapsfører kommer for sjekk, den kloke personen sjekker alltid sine kontoer på forhånd. Men, den som aldri engang har sett på sine egne kontoer, når regnskapsføreren går gjennom hans konto, det vil påføre han store tap. Dette vil si å ta regnskap over sine egne handlinger før regnskapsføreren malikul mawt (dødsengelen) kommer til oss. Vi bør derfor hver natt før vi legger oss, ferdigstille våre kontoer. Hvis vi har noen synder, vi ber Allah om tilgivelse, Hvis vi har bughz (hat) for andre, tilgi dem, og hvis noen har gjort urett mot oss, tilgi dem også. Det er lett å tilgi i denne verden, det verste kan skje at dem blir sint og sur på oss, det kan vi takle, men i aakirah er det vanskelig å tilgi, da vil dem ta alle våre gode gjerninger.

Må Allah subhanahu wa ta’ala gjøre det lett for oss å ta regnskap over oss selv, i dette livet, før det virkelige regnskapet tas av oss, i det neste livet, Aamin.

(basert på en tale gitt av Shaykh Zulfiqar Ahmed damat barakatuhum)