Imaan (tro) – Del 1

[Følgende artikkel er skrevet av en av islamblog.com leser, Danial – student av Imperial College London. Har du noe du vil publisere på denne siden. Send det til meg.]

Assalam-o-aleykum wa rehmatullahi wabarraqatuhu mine brødre og søstre, og fred være med resten.

Imaan (tro) – Del 2

Imaan.. Faith.. Er dette bare tomme ord i dagens verden? Alle snakker om å ha imaan, alle snakker om å ha troen. Men hva er troen? Det finnes 77 forskjellige punkter til faith. Den ene viktigere enn den andre.

Hva er det vi mangler i dette landet vi lever i? Et nytt plagg? En ny bil? Hva med de som ikke har noe av det? Hva mangler de? … Det vi mangler i dette landet her er sann Imaan. Tro fra hjertet. Vi har ødelagt oss selv ved å tenke på alt som finnes i duniya (Jorda). Vi trenger ikke alt dette når vi forlater jorda, fordi dessverre kan vi kun ta med oss sjelen vår og hjertet vårt.

Vi har fått en invitasjon fra Allah (swt), men hvorfor avviser vi den? Får du en invitasjon fra kongen av Norge, vil du løpe å fortelle alle om det og skryte om det, men når vi får invitasjon fra Allah (swt), så sier vi ikke noe? Hvor er den gleden i ansiktet vårt da?

Hva tror vi at vi er? Du må stå opp klokken syv om morgenen for å ikke komme seint til dine timer eller jobb. Du vil få dårlig resultater, du vil få kjeft fra sjefen din… Hva med å stå opp for 5 min, kun for å TAKKE Allah (swt) ? hva med å bruke 10 minutter av dine 24 timer, på å takke den som har skapt deg? For den som har skapt dine foreldre? For den som har skapt de du er glad i? Er du virkelig så utakknemlig? Du takker alle andre for at de gir deg noe materialistisk, men ikke Han som har gitt deg kroppen din? Du kan ikke takke for alt Han har gitt deg? Dine venner, familie. Dine eiendeler og din status. Alt det har blitt gitt til deg og alt som kreves er din omtanke og bønn, ca 10 minutter pr. dag? Du får til og med «pluss poeng» for bare at du har tanken om å lese en gang. Tenk deg hva slags belønning du får når du virkelig leser?

Man har lett for å klandre Allah (swt). «Hvorfor skjer dette meg? Hvorfor gjør Allah slikt mot meg?». Vel, Allah (swt) er ALDRI urettferdig. Blir du fratatt en ting, vil du alltids få noe bedre tilbake. Blir du fratatt en ting, var den tingen aldri god for deg. Poenget mitt er at vi er veldig raske med å klandre Allah (swt).

Husk at Allah (swt) elsker deg 60 ganger mer enn moren din gjør. Hva har vi gjort for å gjengjelde denne kjærligheten? Allah (swt) er tilgivende. Det er aldri forsent å vende seg til Allah (swt), fordi Han vil tilgi, Han vil gjøre livet ditt enklere på ALLE mulige måter.

«Say: O My slaves who have transgressed against themselves! Despair not of the Mercy of Allah, verily Allah forgives all sins. Truly, He is Oft-Forgiving, Most Merciful.» (39:53) (Fra Qur’anen)

Å gro skjegg, eller å si at du ikke spiser gris eller drikker alkohol er ikke nok, dessverre. Det er klart skrevet i Qur’anen at den som nekter Salah (bønn), vil ikke bli regnet som en muslim. Det er utrolig viktig å be og det er det viktigste punktet, fordi man gir seg etter for Skaperen og tilber Han. Det er dette vi er skapt for. Husk at livet er en test, det er livet i Paradis som er det virkelige evige livet! For å komme til Paradis, må man være en god «student» i denne livsvarige eksamen.

Det er hjertet som må fylles med kjærlighet for skaperen av alt. Vi er syndere og kan ALDRI sammenlignes med det beste mennesket som noen gang har gått på denne jord. Men vi må prøve så godt vi kan, å være slik han var. Han var også et menneske, og skal bli teste på dommedagen akkurat som alle oss! Jeg snakker selvfølgelig om Profeten Muhammad (saw).

Det er hjertet deres som må fylles, mine brødre og søstre. Vår kjære Profet Muhammad (saw) gjorde alt for å spre budskapet om Islam. Alle var imot han, alle tvilte på han. Muhammad (saw), som var analfabet fikk åpenbarigheten fra Allah (swt) muntlig, og han fortalte de nest beste muslimene (Sahabah) som noen gang har gått på denne jord om budskapet. Det er profeter som får budskap og skal fortelle om de nye reglene, men siden Muhammad (saw) var den siste profeten, fortalte han folket at han Ummah skal ta på seg den oppgaven om å fortelle sine naboer og neste om Islam og budskapet fra den allmektige Allah (swt). Så spre ordet og vedlikehold deres imaan.

Husk at man aldri skal tvinge noen til å komme til Islam. Det er kun Allah (swt) som velger om den personen skal få Hidaya (velsignelse) og bli muslim. Din jobb er å fortelle alt om Islam og alt om den Allmektige og tilgivende, og bruk Hans siste Profet (saw) som eksempel på et perfekt menneske! Du vil møte motstand, slik som Muhammad (saw) og hans venner og brødre gjorde. Men husk at for all svette, bry og tåre du feller, vil Allah (swt) gjengjelde.

Jeg kunne egentlig ha sittet her og fortalt dere om ALLE fordeler vi har i Islam, om vi bare har god Imaan. InshAllah vil jeg og dere, en dag, være gode eksemplarer på muslimer og mennesker. Alle muslimer faller fra hverandre pga materialistiske ting. Ikke la de overkomme deg og din tro! Ikke la media og andre mennesker ødelegge deres TRO! Det er en større belønning for de som tar til seg Allah (swt) i motgangstider og i ungdommen sin.

JazakAllah kheir,
Takk for at du tok din tid til å lese igjennom.

Wa’leykumassalam Wa Rehmatullahi Wa barraqatuhu.

Mvh,
Danial

En kommentar om “Imaan (tro) – Del 1”

  1. Ameen.Jazaak Allaho khair dette var godt skrevet, masha Allah. Må Allah swt hjelpe oss, holde oss på rett vei, sobhaan Allah det er en enormt ære å få lov til å være muslim og få lov til å streve for Hans sak — Rahma

Det er stengt for kommentarer.