VIKTIG: Hvordan be salah fra hjerte (khusu)

Det er enkelt å utføre bønn når man først kommer i gang, men utfordringen ligger i å utføre den på en riktig måte: fra hjerte. Ha fokus kun på bønn og ikke noe annet er en stor utfordring. Denne utfordringen kan bli enkelt hvis en har khushu i bønnen.

Hva er khushu?Praying at the Blue Mosque
Mange tror khushu betyr å gråte eller få tårer under salah (bønn), fordi det er så vakkert. Men kushu er nærvær av hjerte når en gjør ibadah (tilbedelse til Allah). Man utfører khushu på en riktig måte når ens hjerte er fullt engasjert med det han sier og gjør. Det er også veldig viktig å ha khushu i salah.

Hvorfor khushu?

  • Khushu er et livsviktig faktor for at en person skal bli suksessfull i dette og livet heretter. Koranen: Sannelig, de troende som har khushu i deres salah, er vinnere.
  • Khushu bidrar til å få akseptert salah av Allah (swt).
  • Det er en måte å få mer belønning fra Allah (swt): jo mer en person har khushu desto mer belønning vil han få.
  • Hjerte kan bli renset på en enkel måte med khushu.

Hvordan få khushu i salah?

  1. En muslim bør kjenne hans Herre veldig godt. Å vite hvem du tilber (worship) gjør deg en bedre tilbeder (worshiper). Å ha en klar og ekte kunnskap om Allah øker Hans kjærlighet i våre hjerter. Med andre ord, å ha sann tro til Allah øker khushu i salah.
  2. Unngå store og små synder hjelper veldig mye med å øke khushu, fordi hjerte blir mer mottakelig for ord fra Allah.
  3. Resitere Koranen ofte og konstant mykner hjertet og gjør den klar for khushu. Harde hjerter har ikke store sjanser for å øke khushu.
  4. Minske tilhørighet til dunya (verden og dets liv), og heller fokusere på livet heretter hjelper mot fristelser av dunya.
  5. Unngå overdreven latter og unyttige argumenter og diskusjoner, fordi det hardner hjerte og fører til distré.
  6. Når du hører azaan (bønnerop) så stopp med å arbeide og snakke med en gang. Repeter etter muazzin (den som leser azaan), og deretter gjør relevant dua. Dette får deg litt bort fra dunya business og heller gjør deg klar til «salah business». Til slutt gjør wudhu, hvis du må.
  7. Å gå til masjid tidligere enn bønnen starter og gjøre ibadah driver Satan bort og hjelper med å øke konsentrasjonen og khushu i kommende Salah.

Under salah

  1. Iqaamah (den andre bønnerop rett før bønnen begynner) i seg er en siste signal til hjernen til å være godt forberedt på å utføre salah.
  2. Når du står vendt mot Mekka/Qibla husk følgende:
    – Dette kan være din siste salah i livet ditt. Det er ingen garanti at du vil leve lenger for å be neste salah.
    – Du står mellom hendene av Allah, Herren av verden og alt annet mellom himmel og jord. Så hvordan kan du være opptatt med andre ting?Devotion
    – Dødsengelen jakter på deg.
  3. Ikke glem med å gjøre istiazah (søke tilflukt fra satan).
  4. Hold øynene dine fokusert på det stedet du gjør sujood. Dette hjelper mer med konsentrasjonen.
  5. Når du resiterer Al-Fatiha, begynnelsen av salah, prøv å kjenne etter svaret fra Allah etter hvert ayaa (koranvers). For eksempel når du resiterer «al-hamdu lillahi rabbil.. amin», svarer Allah (swt): «Min tjener roset meg» osv. Denne følelsen av å snakke med Allah fører deg i riktig retning mot khushu i salah.
  6. Å resitere koranen på en vakker måte har positivt innflytelse på hjerte. Resiter Koranen sakte og reflekter det den mener.
  7. Det er anbefalt å bytte på surah du leser i bønnen av og til.
  8. Utfør forskjellige sunnah i bønnen, sånn som å lese forskjellige surah i hver salah.
  9. Å forstå arabisk hjelper deg med å ha fokus på meningen av det du resiterer. Forstå det du resiterer i bønn.
  10. Når du er i sujood, husk at det er det nærmeste du kan komme til Allah nå. Benytt muligheten til å be om noe godt.

Etter salah

  1. Når du gjør tasleem (snur hode til høyre og venstre etter salah), så gjør istighfaar rett etterpå til Allah. Mange ser seg rundt omkring og begynner å hilse på hverandre under dette og/eller før de er ferdig. Gjør istighfaar akkurat som om du skulle gjøre det i en salah.
  2. Når du er ferdig med salah. Takk Allah fra bunnen av hjertet ditt at du fikk muligheten til å utføre en vakker salah. Å bli vant til å si dette hver gang gjør deg forberedt på neste salah. Som igjen sørger for at fokuset er i salah.
  3. Prøv å motiver deg hele tiden til å gjøre det enda bedre i hver salah du utfører. Øvelse gjør mester.

Bonus tips:

Omgå med de surah som blir resitert av deg eller andre:

  • Hver gang du hører noe om Allah (swt) si «Subhan Allah».
  • Hvis du hører noe om helvete si «auzhu billahi mina-naar».
  • Hvis du hører en påbud om å gjøre istighfar, så gjør det.
  • Hvis du hører en ayah krever tasbih, så gjør tasbih.

Etterord
Kjære leser, disse små ting kan hjelpe deg ekstra med å være fokusert i hverdagen din og hjelper deg videre før og under salah. Egentlig handler khushu bare om å takke Allah og ha myke og rene hjerter. Vi kan bare få dette av å være hyggelige med andre og oss selv. Tåle det som sier, si allhamdullilah uansett om du sliter med økonomi eller har mye rikdom.

Tenk på livet heretter og tilgi alle du kunne tenke som har gjort deg noe vondt. Hvem vet om vi lever i morgen eller neste sekund. Flere folk bare dør uansett, selv om de ikke har noe sykdom også. Barn, unge, eldre, kvinner og menn – alle dør og alle skal dø en dag. Så ikke kast bort tiden din på å vandre rundt, stresse hjernen, og gjøre som du tror er det beste for deg men heller gjør det som Islam sier. Du vet at det er det som er rett for deg men miljøet som er rundt deg påvirker deg enda mer – og det er ikke noe å være redd for, miljøet påvirker alle. Det har påvirket meg og alle andre. Shaytan er en del av det dårlige miljøet, hvis vi er i det miljøet er shaytan glad. Hvis vi går bort vil han bli sur og lei seg. Og det er en positivt ting for deg og alle andre muslimer. Husk at Allah er ikke avhenging av deg og dine gjerninger men du er avhenging av Han.

Måtte Allah (swt) fylle våre hjerter med khushu – Ameen.

Tilgi meg for feil jeg kunne ha gjort i denne artikkelen. Artikkelen er hovedsakelig skrevet av Dr. Mamdouh N. Mohamed Associate Professor at the American Open University, med oversettelse og en del endringer gjort av meg.

4 kommentarer om “VIKTIG: Hvordan be salah fra hjerte (khusu)”

  1. mashallah du er so flink, og bloggen din om islam er ubeskrivelig.Gud tilgi deg og alle dine synder:) hilsen en som har litt problemer med troen sin (iman).

    1. @Samira.
      JazakAllah khair, tusen takk, for en veldig motiverende blogg. Måtte Allah styrke din imaan.

  2. Salaam
    Så fin blogg du har, Msha Allah
    Jeg er ny i Islam og har litt problemer når det kommer til det å skaffe nok informasjon, det meste har vært på engelsk, forståelig nok men ikke full så forståelig som på norsk. Bloggen din virker utrolig flott etter å ha sett fort igjennom noe av det. Denne bloggen skal jeg bruke som min hjelp videre, Insha’Allah.

Det er stengt for kommentarer.