Hva sier Islam om røyk

Fred være med deg.

De fleste muslimer klarer å unngå å synde når det gjelder hovedting som mord, selvmord, ekteskapsbrudd, alkohol, gambling, osv. Det er forbudt for muslimer å skade seg selv og andre. Uansett er det millioner av muslimer i hele verden som gjør det og til og med skader seg selv og sin familie.

Siden røyk kom på 900-tallet og Koranen ble åpenbart på 600-tallet så finnes det ingen vers i Koranen heller ble det ikke sagt av Profeten Mohammed (fred være med ham) at «røyking er forbudt».

Selv om Koranen eller Hadith ikke sier noe om selve røyking, så det blir sagt at man må ta vare på seg selv og ikke skade kroppen sin. Hvilken som helst forsker eller lege idag vil kalle røyk for gift i likhet med alkohol.

Men når det gjelder lærder (Sheikh), er det forskjellige meninger om røyking, vannpipe er også røyking, de går inn i hverandre. De store lærdere holder seg til at røyking er mislikt og ikke lov. Det er flere grunner til det. Hovedgrunnen er at en som røyker skader sin egen helse og til de som er i nærheten.

Ifølge Koranen skal vi bruke vår egen intelligens til å tenke over hva som er rett og/eller galt.

  • Røyk skader din helse. Ifølge Koranen: «… ikke bruk dine egne hender til å bidra til din egen ødeleggelse…» (Surah al-Baqarah 2:195). «…heller ikke drep deg selv…» (Surah al-Nisaa 4:29)
  • Skader families helse
  • Avhengighet
  • Lukter ikke godt
  • Sløsing av penger. Ifølge Koranen»Gi din slektning det som tilkommer ham, og den fattige og den veifarende. Men øs ikke ut i sløseri. Sløserne er Satans brødre og Satan er utakknemlig mot sin Herre» (Surah al-Israa’ 17:26-27)

For detaljer om de ovennevnte problemene les her på about.com.

Det som irriterer meg mest om røyk er at folk skader sin egen helse, sløser bort penger og at det ikke lukter godt. Jeg har selv erfaring med å være i blant røykere og det lukter ikke godt. Profeten Mohammed (fred være med ham) har sagt at det er forbudt for muslimer å spise hvitløk, løk eller purre før du går til moské. Fordi det lukter og det samme er det med røyk. De som røyker røyker tar på seg parfyme og tygger en tyggegummi og tror det er borte, men de som ikke røyker som er rundt røykere merker lukten selv etter den tyggegummien – det hjelper ikke!

Hvordan slutte å røyke?

Som jeg sa, et av skadene av røyking er at den fører til avhengighet. Det forårsaker en fysisk respons i kroppen din når du prøver å slutte å røyke. Derfor er det vanskelig å slutte med det. Uansett, med hjelp fra Allah og personlig satsing for å forbedre deg selv for Allahs skyld og for din egen helse er det faktisk mulig å slutte.

For det første, så bør intensjonen være fra dypt i hjerte om å gi opp denne gale vanen. Profeten Mohammed (fred være med ham) sa «Belønning av en handling er avhengig av intensjonen…» (Sahih Bukhari Vol. 1 Bok 1 Hadith #1).

Tro på Allahs ord:

Og når du har bestemt deg, sett din lit til Gud. Gud elsker dem som setter sin lit til Ham. Hvis Gud hjelper dere, har dere ingen overmann. Lar Han dere i stikken, hvem kan da hjelpe dere i Hans sted? Til Gud må de troende sette sin lit (Surah Al-Imran 3:159-160).

For det andre, en er nødt til å unngå situasjoner eller steder der en røyker og folk som røyker. For eksempel, hvis du har noen venner som røyker sammen, unngå å være med dem akkurat den tiden. Ofte er det veldig lett å havne i situasjoner der man trenger sug for «bare en røyk til». Husk at røyk forårsaker en fysisk avhengighet og du må holde deg helt bort fra det. Drikk mye vann og hold deg opptatt med andre ting. Bruk mye tid på moskeen. Hvis du liker en form for aktivitet, sport eller har en interesse, så vær opptatt av det så mye som mulig. Husk hele tiden at røyking er farlig for deg, og husk Allahs ord:

Men de som strever for Vår sak, dem vil Vi lede på Våre veier! Gud er med dem som gjør det gode (Surah al-Ankabut 29:69).

Hvis du trenger hjelp til røykeslutt kan du se på Lommelegen.no om Røykeslutt.
Gratis hjelp til røykeslutt av Kreftforeningen.
Tips fra Ung.no

Lykke til