Gode og mindre gode tider

Fred være med deg kjære leser.

Akkurat nå er den korte viseren på 5 og den lange viseren er på 1, det vil si klokken er fem over fem om morgen hos meg. Når jeg ser ut av vinduet nå ser jeg en mann som jogger eller går tur så tidlig på morgen… Dette var veldig inspirerende. Fikk nesten lyst til å gjøre det selv, men vi får spare denne inspirasjonen til en annen gang. Du kan forresten se på denne videoen på YouTube som også er veldig inspirerende.

I denne artikkelen skal jeg, inshAllah, ta for meg om gode og mindre gode tider. Jeg vil ikke bruke gjentakelse av ordet dårlige – tider, synes det blir bedre å ha fokus på det gode og skriver heller «mindre gode» istedenfor dårlige… Selv om helvete og paradis finnes så synes jeg det er bedre å ha fokus på paradiset.

Gode tider kommer og går

En ting vi alle er, eller bør være klar over at det vil komme gode tider og mindre gode tider. En dag vil du få deg din drøm oppfylt, en annen dag kan det være mareritt for deg. En dag kan du få din drømmejobb en annen dag kan du miste den. Du kan bli millionær og du kan bli fattig med det samme. Livet ditt kan være i de beste periodene en annen gang kan du være i mindre gode perioder. Slik skjer og det er meningen.

Vi glemmer å takke Allah

Da jeg fikk min beste liv, med det så mener jeg at du føler selv at alt er perfekt slik det burde være, både personlig, profesjonelt og spirituelt. Da jeg kom i disse tidene takket jeg Allah hele tiden. Men da jeg var i mindre gode perioder så pleide jeg ikke å takke Allah, men bli litt sint for at Allah gjør noe slikt mot meg. Jeg vet at flere tenker slikt som jeg gjorde før. Vi begynner å miste litt av troen på Allah og tenker over hele tiden hvorfor Ham gjør noe slikt mot oss. Hvorfor skal vi lide?

Vi er satt på prøve

Men vi alle vet egentlig forklaringen på det, eller bør vite det. Og det er at dette livet er kun en test. Allah tester oss med gode tider for å se om vi takker Allah og utfører det religiøse og praktiserer Islam. Allah tester også oss med mindre gode tider der vi lider, ikke har det bra økonomisk sett eller bare personlige grunner for å se om vi takker Allah, ber om tilgivelse og utfører det religiøse, og praktiserer Islam slik vi burde gjøre uansett hvilken situasjon vi er i. Dette livet er kun prøve for oss der Allah ser hvem som fortjener å få neste liv. Så gjør ditt beste, uansett hvilken situasjon du er i. Takk Allah og utfør de handlingene en muslim skal utføre. Det er som Karius og Baktus sier: «Ikke hør på morra di», hvis du bare erstatter morra di med djevelen slik at det blir «Ikke hør på djevelen». Så er du på god vei. Men ikke hør på Karius og Baktus, hehe. Allah sier i Koranen:

Tror menneskene at de blir latt i fred ved at de sier: «Vi tror», og at de ikke vil bli satt på prøve? Vi satte på prøve dem som levde før. Gud vil visselig vite hvem som er de sannferdige og de løgnaktive. – Koranen Al’anakabout kap. 29 vers 2-3

Tålmodighet – er noe godt!

En annen fordel, hvis du er tålmodig selv om det er mindre gode tider for deg, da har du mulighet til å styrke opp deg selv til å bli flinkere til det. Tålmodighet er bra for oss, vi bør lære å bruke det når som helst. Okei da, unntak kan være når man venter på bussen, hehe. Det er flere andre hadith der Profeten Mohammed (fred være med ham) anbefaler oss om å være tålmodige. I et av dem forteller profeten Mohammed (fred være med ham):

[…] «Når gode tider kommer for den troende og han er takknemlig så er det bra for han. Når mindre gode tider kommer for han og han er tålmodig er det også bra for han» (Sahih Muslim)

Tålmodighet er av Gud, og hastverk er av Satan – Algerie ordtak.

Også omvendt

For noen kan det også være omvendt, at de glemmer å takke Allah for de gode tidene de har fått. Det er en historie som lyder slikt: En mann var rik, veldig rik og alt for rik og veldig glad for rikdommen sin… Han ba aldri og takket aldri Allah om det han har fått, men heller sa at «se jeg har fått alt dette uten å takke Allah eller tro på noe som helst Gud». Men den rikdommen hans varte ikke lenge. Ikke bare rikdommen hans forsvant men også hans koner, ja, han hadde flere. Livet hans ble ruinert.

Så ikke glem det kjære leser, takk Allah og be til kun Ham uansett hvilken situasjon du er i.

Fred være med deg.

Ha en fin dag, til deg som leser denne om morgen, ellers ha en fin hva som helst til deg som leser dette når som helst.