Dhikr-e-Qalbi (ihukommelse av hjertet)

Det er to måter å gjøre dhikr på. Mufti Mohammad Shafi Rahimullah har forklart dette i Ma’ariful Qur’an: وَاذْكُر رَّبَّكَ Kom Herren i hu  فِي نَفْسِكَ i ditt indreey fi qalbik i ditt hjerte, i dine tanker, i din konsentrasjon, husk din Herre  تَضَرُّعاًوَخِيفَةً i frykt og ydmykhet وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ Og uten å heve stemmen.

Mufti Mohammad Shafi rahimullah forklarer at denne metoden for dhikr kalles fordhikr-e-qalbi.

Hva er dhikr-e-Qalbi. Allah subhanahu wa ’tala sier i Quran ul Karim:
وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا
Og ikke adlyd den personen, hvem sitt hjerte Vi har gjort likegyldig fra vår ihukommelse

Ordet dhikr har blitt brukt i denne Aayah. Dette forteller oss at hjertet også erdhakir. Denne Aayah av Quran er bevis på at dhikr finner plass i hjertet. Hvis ikke hadde ikke denne Aayah nevnt: «hvem sitt hjerte Vi har gjort likegyldig». Det er veldig enkelt å forstå dette.

Et eksempel: en mor har en sønn som bor i et annet land og hun ønsker å skrive et brev til ham. Hun kommer ikke til å skrive ”å min sønn, min tunge, mine øyne og min hjerne husker deg veldig mye”. Nei, hun vil skrive: ”å min sønn, mitt hjerte husker deg veldig mye”. Fra dette forstår vi at det å huske er en handling som finner sted i hjertet.

Det er derfor vi har to metoder å gjøre dhikr Det ene er å huske Allahsubhanahu wa’tala med hjertet (dhikr-e-qalbi) mens det andre er å huske Allahsubhanahu wa ta’ala med tungen (dhikr-e-lisani). Begge metodene er godtatt og bevist både fra Quran og Hadith. Men, når det gjelder ihukommelse så er dette en funksjon av hjertet.

Dhikr-e-Qalbi er veldig enkelt å utføre. Når man blir vant til å gjøre denne typedhikr da blir det en naturlig ting å huske Allah subhanahu wa ta’ala hele tiden. Allah subhanahu wa ta’ala har skapt mennesket slik at han eller hun er kapabel til å gjøre to ting samtidig. En person kan sitte og prate med sine venner samtidig som han eller hun kan tenke på noe helt annet.

Et eksempel: hvis en mann kjefter på sin kone før han går på jobb, kona hans, mens hun gjør sitt husarbeid, vil fortsette å tenke på ordene til sin mann. Om og om igjen. Dette er meningen med dhikr. Hvis vi trener våres tanker til å huske Allah subhanahu wa ta’ala istedenfor materialistiske og verdslige ting, da blir dettedhikr-e-qalbi (dhikr av hjertet). Det er derfor våre fromme og oppriktige forgjengere ikke kastet bort et sekund, uten at dem husket Allah subhanahu wa ta’ala.

Dast ba kaar, dil ba yaar 
Hendene er opptatt med jobb, mens fokuset er på hjertet og sin kjære

Våre hender bør også være opptatt med jobb, mens våres hjerter bør være opptatt med å huske Allah subhanahu wa ta’ala. Når en person oppnår dette da blir hele livet tilbrakt i Allahs ihukommelse.

Metoden for å gjøre denne dhikr-e-qalbi som også går under terminologienmuraqabah, er som følger:

Vi retter vår oppmerksomhet bort fra denne verden og retter vår fokus mot Allahsubhanahu wa ta’ala. For å gjøre dette lukker man øynene. Det er ikke nødvendig å gjøre det, men det gjør at det blir lettere å fokusere. Så, bøyer man hodet, lukker øynene, slapper helt av, tar bort alle tanker om denne verden, og fokuserer på hjertet.

Om man har mulighet, man bør ha en klede over hodet, det kommer i hadith at når Nabi Karim sallallahu alahi wa sallam fikk wahy (åpenbaring) han pleide å dekke hodet sitt med et tøystykke. Når man har et hvitt tøystykke over hodet, det minner om kafn som er et hvitt laken som dekkes over den døde. Når vi også dekker vårt hode med et lignende klede, det vil minne oss om at vi også en dag skal bli dekket med kafn. Når man lukker øynene, en bør tenke: ”i dag lukker jeg disse øynene med min egen vilje, det vil komme en dag når disse øynene lukkes uten min vilje”. Å tenke slik gjør at man lettere kan fokusere på Allah subhanahu wa ta’ala.Dette er det samme som å ta regnskap av seg sel noe som Allah subhanahu wa ta’ala forteller oss om å gjøre: Haasibo Qabl An Ta-Haasibo «Ta regnskap av deg selv før det blir tatt regnskap av deg».

Deretter bør man ta bort alle tanker fra denne verden og etterlate kun en tanke, og det er som følger: At Allahs rahmah entrer mitt hjerte, og mørke av mitt hjerte forsvinner, og mitt hjerte sier:  اللّه اللّه اللّه 
 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا Kom Herrens navn i hu, og hengi deg fullt og helt til Ham!

Og herrens navn er: اللّه

Vi skal ikke resitere Allahs navn, og eller ei skal vi bevege kroppen. Vi skal sitte helt stille, med munnen lukket. Akkurat som om man er druknet i tanker. Man bør tenke at man er druknet i tanker av Allah. I begynnelsen vil man ikke kunne merke hjertet si Allah, Allah, og det vil føles som om hjertet er som en stein.

En hadith forteller: Inna ’inda dhanni ’abdi bi ”Jeg er med min tjener slik han tenker om Meg”.
Hvis vi daglig sitter med forventingen at hjertet mitt sier: اللّه اللّه اللّه

Sannelig, en dag vil hjertet begynne å rope på Allahs navn.

Et eksempel. Det kommer lyd fra en høyttaler, er det noen levende i høytaleren som lager lyd? Nei, det er en magnetisk vibrasjon som oppstår inni høytaleren og fører til at det kommer lyd fra høytaleren. Så, hvis en livløs ting som høyttaler kan produsere lyd, hvorfor kan ikke lyd komme fra vibrasjonene til et levende organ? Den eneste forskjellen er at et menneske hjertet er plassert innsiden av brystet. Kun den som gjør dhikr av Allah kan merke lyden. Hvis andre kunne høre lyden da hadde alle av oss vært dhakireen.

Allah subhanahu wa ta’ala har valgt å holde denne dhikr skjult og godt gjemt.«Mellom de kjære eksisterer det noen signaler at selv kiraaman katibeen ikke får vite av dem». Dette er hvorfor, denne dhikr betegnes i hadith som dhikr-e-kahfi (den skjulte dhikr) og dhikr-e-sirri (hemmelig dhikr) eller dhikr-e-qalbi (dhikr av hjertet).

Shaykh ul Hadith i sin Fadail-e-Dhikr skriver at den dhikr som ikke engang engler(malaikah) kan høre er hva som kalles for dhikr-e-sirri eller dhikr-e-qalbi.  Det kommer også i hadith at dhikr som gjøres med hjertet er sytti ganger bedre enndhikr som gjøres med tungen. Derfor, bare det å dedikere litt tid daglig til dennedhikr, fjerner sakte med sikkert alle verdslige og materialistiske tanker. Total renser alle skitne og urene tanker, og tar en til skaperen av alle tanker: اللّه

Denne dhikr bør gjøres dedikert og isolert 15-20 minutter daglig, enten om det er etter Fajr til Ishraaq (soloppgang), fra ’Asr til Maghrib, eller mellom ‘Isha ogTahajjud. Da skal vi selv merke hvilke innvirkning dette har på våres Qulub(hjerter).

Må Allah (subhanahu wa ta’ala) gi oss tawfiq til å huske Han (subhanahu wa ta’ala) på alle tider av døgnet og fylle våres hjerter med Hans ihukommelse. Denne verden er full av mysterier og under, så er også tilfellet med Allahs dhikr

4 kommentarer om “Dhikr-e-Qalbi (ihukommelse av hjertet)”

  1. Oppdaget bloggen din en tid tilbake og vil bare si at du har en flott blogg og inspirerende innlegg.
    Fortsatt Ramadan mubarak.

    1. Tusen Takk MrsCam 🙂
      Det er inspirerende å motta slike kommentarer.

    1. Hei Toove. Jeg kommenterer og svarer på relevante spørsmål og kommentarer, har du noe som handler om noe helt annet, vennligst send meg epost på post@islamblogg.com, takk!

Det er stengt for kommentarer.