Allahs Mesterverk

Et perfekt eksempel
Sayyidina RasoolAllah sallallahu ‘alahi wa sallam er så komplett og så perfekt at Allah subhanahu wa ta’ala sier i Quran Al Kareem لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ I Rasulullahi sallallahu ‘alahi wa sallam har dere hatt et perfekt eksempel. Det er ingenting som er mer vakkert i hele universet, enn sunnah til profeten sallallahu ‘alahi wa sallam.

Mesterverket til en arkitekt
Hvis det er en arkitekt og du tenker: «jeg trenger en arkitekt som kan designe huset». Så du går til den arkitekten og sier: «jeg ønsker at du designer mitt hus, men kan du vise meg din portefølje over alle de husene du tidligere har designet». Så den arkitekten vil si: «okay , jeg har designet dette huset her, dette huset her og dette huset her, men hvis du virkelig vil se mitt mestervek som arkitekt, så ta en titt på dette. Ser du det bygget der, på det bygget har jeg brukt min kapasitet, kompetanse, evne, dyktighet, ferdighet, ekspertise og talent og det er derfor det bygget der er mitt største mesterverk».

På akkurat samme måte, Allah subhanahu wa ta’ala er arkitekten, skaperen av hele universet, og i den tiden vi lever i nå, folk elsker å prate om Islam og vitenskap, «å vitenskap er bare helt utrolig, se på menneskekroppen, se på hjertet, se på leveren, se på nyrene, se på cellene eller se på universet, se på stjernene, se på galaksene, se på melkeveien, se på det sorte hullet». Uten tvil, alt dette er Allah subhanahu wa ta’alas skapelsesverk, som er helt ubeskrivelige om det er snakk om en celle i en menneske kropp eller om det er snakk om en galaksene i universet.

Men, uansett hvor utrolig den menneskelige kroppen er eller hvor utrolig selve universet er. Den mest utroligste tingen som Allah subhanahu wa ta’ala har skapt og som er Allah subhanahu wa ta’alas eget mesterverk, det er sunnah til Sayyidina MuhammadurRasulullah sallallahu ‘alahi wa sallam, som er mer utrolig og er mer perfekt enn menneske kroppen og som er mer utrolig og er perfekt enn hele universet.

Selve mesterverket til Allah subhanahu wa ta’alas er funnet i hver eneste sunnah av profeten sallallahu alahi wa sallam. Nå er spørsmålet, hvem kommer til å finne denne sunnah vakker? Fordi mange av ser ikke på sunnah som noe vakkert. Vi synes moteklær, bollywood, hollywood og fotballkamper er mer vakkert, fordi vi har laget vår egen aqli konsept over hva som defineres som vakkert.

Et designer merke
Vi har mistet sunnah konseptet av skjønnhet ved å bytte det mer andre konsepter av skjønnhet som mote, trend, design og kjente merker. Vi bør se på sunnah som et designer merke. Noen folk er slike at dem liker å gå bare med merkeklær. For ikke å nevne kjente merke biler, som Mercedes og BMW. Allah subhanahu wa ta’ala lagde også et designer merke og kalte det merke for sunnah. Den personen som kommer med stempelet av sunnah på dommedagen, Allah subhanahu wa ta’ala vil bli fornøyd med den personen.

I et vers i Quran Al Kareem, Allah subhanahu wa ta’ala forteller oss hvem som kommer til å se på sunnah som noe vakkert. Det er den personen som har يَرْجُو اللَّهَ den om setter sitt håp til Allah, ser frem til å møte Allah وَالْيَوْمَ الْآخِرَ og ser frem til den ytterste dag som er dommedagen, og til slutt
وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا og stadig kommer Allah i hu. Her ser vi en link mellom dhikr-e-kaseer og itteba-e-sunnah, det er kun den personen som gjør dhikr-e-kaseer som også kommer til å gjøre itteba-e-sunnah.

En samtale mellom en student og Mufti Kamaluddin Ahmed (db)
En gang under i’tikaf i Chicago i 2004 en ung mann kom til Shaykh Mufti Kamaluddin Ahmed (damat barakatuhum). Han ville sitte med han litt privat siden han var veldig bekymret. Han hadde ikke full sunnah enda så han sa til Mufti Kamal: «jeg er veldig bekymret» og Mufti Kamal sa: «hvorfor?» Han sa: «jeg gjør det ikke så bra med min dhikr. Jeg er ikke regelmessig med min dhikr, mange ganger jeg gjør ikke min daglige dhikr, så jeg føler meg veldig dårlig. Så Mufti Kamal sa: «okay..» Men, så sa den unge mannen: «jeg tror jeg vet grunnen til hvorfor jeg ikke gjør dhikr» Så Mufti Kamal tenkte: «for en briljant student, som forteller sykdommen, men vet også kureringen på sykdommen, så hva skal han med meg?». Så den unge mannen forklarte grunnen: «sykdommen er at jeg klarer ikke å fokusere når jeg gjør dhikr så jeg forsømmer min dhikr, men jeg vet årsaken. Så Mufti Kamal sier: «okay, hva tror du årsaken kan være?» Den unge mannen sa: «årsaken er at jeg følger ikke sunnah og det at jeg ikke følger sunnah gjør at jeg ikke gjør min dhikr «. Så, til slutt sa han: «shaykh, gjør dua’ for meg slik at jeg kan gjøre mer itteba-e-sunnah». Det var godt tenkt av den unge mannen, men Mufti Kamal forklarte for han: «hør her, realiteten er at du må gå den andre veien rundt».

Linken mellom dhikr og sunnah
Allah subhanau wa ta’ala sier: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ I Rasululah sallallahu ‘alahi wa sallam har dere hatt et perfekt eksempel, لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًاfor den som setter sitt håp til Allah og den ytterste dag, og stadig kommer Allah i hu. Denne ayah forteller oss at dhikr og sunnah har et forhold til hverandre. Det er den personen som kommer til å gjøre وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا som også kommer til å følge أُسْوَةٌ حَسَنَةٌDet er den personen som gjør dhikr-e-kaseer som kommer til å få sunnah i sitt liv.