3 ting du kan gjøre på Shab-e-Barat (15 Sha’aban)

15 sha’aban er en spesiell dag i Islam. Den dagen er i dag. Sha’aban er en måned i den islamske kalenderen og den 15. er dagen i dag, selv om det er den 16. i den vanlige kalenderen.

Det er anbefalt å tilbe i natt. Det kommer også frem i Koranen.

Det er ingen fasit på hva en bør gjør den 15. Sha’aban. Men her er et par ting jeg ville valgt å gjøre fremfor andre frivillige tilbedelser.

1. Gjøre dua. Be om å få tilgivelse for ditt fortid. Og gjør dua/be for deg, for din familie, for din slekt, for din nabo, for meg og for ummah til Profeten Mohammed [sallallahu alayhi wasallam]

2. Resiter Koranen. Kan du ikke resitere kan du benytte deg av Internett/YouTube og hør på resitering av noen Qari, helst med oversettelse. Her er en video.

3. Og den viktigste jeg ville frem med her: Å be dine qaza bønn. Du har kanskje noen bønn igjen for flere år siden som du ikke har bedt. Det må man ta igjen! Dette er natten du kan bruke til å gjøre det. En trenger kun å ta igjen sine obligatoriske [fardh] bønn. Og hvis du har flere tusen av dem så finnes det en enklere vei der du kan forkorte hele bønnen.

Og husk at Allah [Subhanahu wa ta’ala] liker kvalitet fremfor kvantitet. Med andre ord, du trenger ikke å be 100 rakah nafil bønn, resitere tusen ganger darood-sharif. osv. men heller ta litt av en ting og gjør det skikkelig 🙂

Lykke til og husk meg i dine dua!

2 kommentarer om “3 ting du kan gjøre på Shab-e-Barat (15 Sha’aban)”

    1. @kaynat: Jeg er ikke lærd og kan ikke svare på slike spørsmål, du kan spørre dette spørsmålet her: imam.no/forum

Det er stengt for kommentarer.